Tuesday, September 1, 2015

Dia Ambil dan Dia beri ..


''Mai..... aku rasa macam dah putus dengan dia''

“Hah ...! Kenapa? korang ok kan, tengok baik je..”



“Actually tak putus pun cuma ...Aku macam ..

tak ada perasaan lagi kat dia. 
Pelik bukan. Tiba-tiba saja perasaan tu sikit-sikit hilang”

“Kau pasti dengan keputusan kau. Kau x kesiankan dia? Dia sayang kau…”

“Kesian la jugak. Tapi bila aku fikir balik. Lagi kesian kat aku kalau aku teruskan. 

rasa mcm payah, rasa macam kalut je selalu... Aku tak nampak pun dia mcm nak bawa perkenalan kami ni ke step yg lebih kukuh...lebih baik kami kawan je kan...”

“ sabarlah....as ur friend, Buatlah apa yang kau rasa terbaik…Kalau rasa ini yg Terbaik, Why not....be a friend..Jodoh rahsia Allah, Tapi cakap elok-elok.. decide keputusan yg harmoni dan jangan salah menyalahkan diri ye.. .”


* Beberapa Bulan Kemudian *


“Aku selalu tertanya-tanya kenapa perasaan aku pada dia boleh hilang sikit demi sedikit, Kenapa agak nya ek...ALLAH nak uji aku ....”

“kau ada jawapan?”

…senyum ” ada…... nanti aku share...”

“Apa dia? aku pun teringin nak tahu, sebab aku tengok kau dgn dia dulu baik je... 
semua kawan-kawan suka... ”

“haha.... awal nya memang payah, alhamdulillah.... satu masa tu aku rasa something.... Tenang giler ...serius ! ''

'' Aku pendekkan cerita, Bila aku pandang semua benda yang jadi tu ada hikmah. Aku mula muhasabah diri balik segala apa yang aku dah buat. Apa yang jadi dalam hidup aku. Dan aku dapat jawapan ''

“Kongsi lah…”

“Allah sayang aku.
Dan aku fikir-fikir balik, Allah nak beri yang terbaik untuk aku. ”

“Aku pernah tanya kenapa aku jumpa lelaki yang salah. Sekarang aku rasa aku tahu kenapa. Aku belum cukup baik. Dan aku kena betulkan diri aku untuk dapat yang terbaik. Rasa cinta itu memang anugerah daripada Allah. Tapi kita manusia ni lebih menghargai rasa cinta itu daripada Si Pemberi.


“betul kau cakap..... So sekarang kau macamana?? ”

“Aku tengah berjuang. Menjadi lebih baik. Doakan. Selangkah. Dua langkah… 

Aku sedang berlari. Mendekati Pencipta…tak pe lah tak ada cinta pun, kadang-kadang kan kita kena NIKAH dulu baru CINTA tu datang. Tak semestinya kena CINTA dulu baru NIKAH .. Mak aku cakap bercinta lepas nikah ni seronok..... ”


“Janji Allah itu pasti. Tak apa, Aku tahu ALLAH sedang sediakan sesuatu yg baik untuk kau, tak esok..lusa, tak lusa mungkin minggu depan, atau bulan depan..tahun depan, kita kena sabar....mana tahu kan....'' 
 *senyum lebar.. 
Tiba-tiba kawan aku tegur.. 


'' Kau nak tahu satu benda? beberapa harini aku perasan, dan nampak muka kau berseri-seri...macam ada cahaya ' something' ... ada benda ke kau sorok dari aku ?? ''

Aku.......

*pandang jauh ke tengah laut Termenung..*
Masih terus tersenyum manis ....Sekadar jawab dalam hati menyimpan rahsia ini sendiri... 


" Yang sebenarnya dah ada ' orang ' masuk merisik aku .."




To Be Continue... 

No comments:

Post a Comment