Wednesday, March 7, 2012

Aku dan Kamus Bahasa Arab


Assalamualaikum w.b.t
 
wahai penjejak dan penggemar blog
sihat.....? ke ada yg demam...?? moga2 sakit itu penghapus dosa yer..amin. :)



lamaaanyaaaa tak ku basuh2, cuci2, mop2, kemas2 blog aku  ini..
( ha3 ayat mcm kemas rumah jek kan!)
tajuk aku kali ni mcm best , mcm tak... best kot!! :D
'AKU DAN KAMUS BAHASA ARAB'

yer.....itu dia, tajuk aku... nampak mcm budak sekolah Arab je kan?!?!
Allah...Subhanallah...Allahuakbar...!! :) 
ada cerita disebalik entry kali ni.. 

Adik junior aku, dia ambil cos  Dip Perhotelan, dia kene buat la 1 skrip dan kemudian dia kene lakonkan bersama kawan2 dia.... Pulak.....!! skrip tu kene dalam Al-lughatul Arabiyat ...ADEH...!! ~_____~
dan oleh kerana kami ni duduk serumah, ( dlm asrama tp dlm rumah..mcmne tuh??) dia mintak aku buatkan, 

Aku...........???!!??
cheeetttt......itu dia.....!! KONFERM2 la kene buatkan.... =___=' dalam hati ni dok berkata2 
'' waaaahh....!!! aku ke...?? adooii...!! ''
'' Bahasa Arab pulak tu......aku mane la fasih...cabaran2....''
apepn...mula2 mmg terkejot sb adik junior ckp esok jugak nk kene tunjukkn dekat lect bahasa arab dorang...dan lect tu mmg aku kenal la kan... :)
====>> suke la jugak semangat nih..!!<<=====

baik, aku mula lah buat...
dok fikir2, dok renung2, dok berangan2 sat... lama2 dapat jugak idea.. :)
KAMUS BAHASA ARAB ada 2 kt depan mata..itu dia..!! saaangaaatt Terrbaaaiikk dari aku..!!
khusuk dan istiqamah masa buat...
sampaikan adik junior aku dtg  nk tolong pun dia sndiri tak dpt nk tolong...ahahaha :D
sbb, Aku kalau buat keje...suka sendiri dan selalunya klau masih bleh buat..aku akn buat... 
Alhamdulillah... :)
lepas dekat 4 jam buat ( lepas Isyak sampai tengah malam) siap... 

rasa mcm tak percaya pun ada , sebab masa sem 2 dulu aku ada jugak kene buat mcm ni, tp skrip bukn aku yg buat, kawan aku yg buat, dan kami tinggal lakonkan jerk... la ni....baru la aku ada peluang buat, dengan sendiri nya....rasa bangga pun ada.... hak45x (buruk perangai)

masa dok belek2 kamus bahasa Arab tu, kpala dok menerawang sat ke 'overseas' hekhkehe


teringat kat beberapa org kawan ni dia belaja kat sana, mestila kan mcm ni gaya nye....lagi lah..! hebat...!! fasih dalm Bahasa Arab...apepn semoga dorg berjaya kat sana :) amin.

sebenarnya, Bahasa Arab ni saaangaat seronok kalau dapat kita belajar..
serius...!! saaangaatt best..!! :) Terbaaikk..!!
dan aku sangat2 lah menghargai org2 yg tahu cakap dan faham bahas Arab ni..
InsyaAllah..... aku pun nak belajar dan terus belajar Bahasa Syurga ni..

Jangan Lupa Baca Al-Quran,sebab itulah peluang kita berckp dgn Allah..
Al-Quran ialah Kitab Allah yg paling mulia..insyaallah...semoga kita dapat jadikan Amalan dalam hidup..amin..
Syukran pada adik junior sb suruh Akk buatkn skrip tu... <3

oklah, sampai sini je entry kali ni... 
sekadar kongsi2 cerita.. mklumlah..... TERbanyak idea nk menulis... :)

baik,,salam Ukhwah sekencang Dakwah dari aku...sahabatmu (0____O)
Wassalam.

Monday, March 5, 2012

Rekreasi Hati

Assalamualaikum warahmatullah..

wahai sahabat3ku,..
Iman mcmne? naik turun..? bertambah berkurang? :) semoga baik2 je..
harap2nye, bertambah la ye.. insyaallah.,
Alhamdulillah...

Allah..
Dah lama tak 'membebel' .. bebel ke...?? erk...!! berkongsi ilmu lah..hihi. ^___^
 tajuk kali ni..REKREASI HATI..
sebelum tu, ada 1 Hadis ingin aku kongsikan bersama.

''sesungguhnya hati-hati keturunan Adam, 
kesemuanya itu di antara dua jari daripada jari jemari Tuhan Yang Maha Pemurah.
Dia boleh sahaja membolak-balikkan ke mana-mana sahaja yang di-sukai Nya''
(Riwayat Muslim)


hadis di atas menerangkan tentang Penyerahan Hati orang Mukmin itu kepada Qudrat dan Iradat Allah.
bila mana disebut sebagai PENYERAHAN HATI kepada Allah..
bnyk tangungjawab yg perlu kita buat,

kita serah hati kita pada Allah,
bukan waktu kita duka atau ditimpa masalah baru kita nak ingat Allah,
tapi..
sedarlah...kita sememangnya perlu sentiasa mnyerahkan Hati kita pada Allah..
agar, kita sedar bahawa kita cuma HAMBA-Nya..
subhanallah..


ini ada 1 lagu ..
Jom nynyi sama2... :)

video


Allah....Terima Kasih sudi nynyi bersama saya...
nynyi je..??
hayati x..?? haha.. :D
baiklah...
tajuk kali ni ialah Rekreasi Hati., 
bukan badan je kene pergi rekreasi.. Hati pun ada rekreasi. :)
baik, jOm kita terus jelajah ke Penulisan sterusnya..

ya Allah,
Abadikanlah Hati ini dengan Sifat Mahmudah (Terpuji)
  • Zuhud ( mngasihi Allah dan Rasul)
  • Sabar
  • Syukur
  • Ikhlas dan Benar
  • Taubat 
  • Takut pada Allah
  • Redha dgn Qada' dan Qadar Allah
  • Tawakal
  • Mengingati Mati

Islam itu Best.~!!
itulah yang aku ternampak masa selak2 majalah Gen-Q :)
betul..Islam Itu Best..!!
sangat Best..!!
Subhanallah...Alhamdulillah..



baik..
mcmne erti kata sebenar BEST tu..??
best sebab lelaki boleh kahwin 4 ke..??
best sbb lepas hbis puasa sbulan, kite raya cuti lama...
mcm tu ke...??

eh..!! bukan....bukan..bukan... :D

~~> F.A.S.T.A.Q.I.M <~~
Maka Tetapkanlah Hati

jangan takut dengan bunyinya,
 ini sebenarnya 1 slogan yang patut ada dalam diri sanubari kita semua.
hakikatnya,
wahai sahabat2ku..adam dan hawa, jangan lagi kita leka dan lalai.
benih keimanan sudah tersimpan kemas dalam hati2mu
Suburkanlah ia dengan baik dan Istiqamah.



Istiqamah dengan Islam kerana dgnnya kita akan jadi BEST
Sebab...
Kita adalah yang paling BEST..
dan ISLAM itu adalah yg THE BEST





Apepun yg datang, jangan gentar, jangan melatah dan jangan mengeluh..
Bukankah kita remaja yang sangat ceria dan penuh dengan ''Energetic''
jadi..apa tunggu lagi...??
Fastaqim dan usahalah untuk mengecapi nikmat Kejayaanmu




sekian dahulu coretan dariku

salam ceria salam ukwah sekencang dakwah
~ Rekreasikanlah Hatimu dengan Rekreasi Ibadah Allah ~