Friday, March 29, 2013

Diam, Pasrah, Ikhlas...

Assalamualaikum.. 

Hari ini aku mula menulis lagi, lepas hampir seminggu kot aku tak menulis, kali ini aku menulis bukan nak cerita dari topik A hingga Z, tapi aku menulis sekadar nak kurangkan apa yang sedang aku fikir sekarang, gayanya macam lah aku ni seorang pemikir yang terhebad lagaknya ! Allah.... =,= tidak, tidak,, aku cuma manusia biasa, yang banyak sangat buat silap, Allah..Allah..Allah..




Sebenarnya dah beberapa hari ni aku asyik fikir satu hal yang kadang-kadang waktu aku sedang memasak pun aku fikir! itu baru memasak, belum waktu tengah belajar.. Allah...Allah.. hal itu ialah, tentang Pernikahan.. ya, Pernikahan... entah kenapa aku semenjak dua menjak ni, selalu berfikir tentang itu. Dah sampai seru ke..??~ =,= Allah......bingung jugak aku kadang-kadang, tahap parah kalau mulut cakap pada emak, ' nak menikah!, atau dah boleh kawin !' .. haha, nasib baiklah tak sampai ke tahap itu, syukur... dedor jugak kalau2 terlepas cakap.... ^____^



Aura kali....dah nampak dah kat diri aku, ah..! sudah berangan lagi....subhanallah!! erm...Atau mungkin aku banyak baca buku tentang pernikahan ?  atau mungkin aku sedang bersedia ke arah itu? atau aku byk fikir pada org2  yg boleh dikatakan sebagai 'calon'? atau mungkin aku memang betul2 dah sedia ? sampai seru ?.. =,=  Ah..! banyak sangat kemungkinan, mungkin itu..mungkin ini, mungkin begitu, mungkin begini... semua mungkin ! =,= sampailah aku menulis ni pun, masih ada mungkin lagi.. mungkin dah sampai seru!! ha..! mungkin lagi! Allah...Allah..Allah..., 'wahai hati, jangan selalu bermain dgn kemungkinan-kemungkinan '... hurm... ada satu ketika, masa majlis pernikahan sepupu sendiri..... selesai je akad nikah, Sah! aku tiba2 rasa mcm 'something'.. seram sejuk, rasa...entah...tak tahu nak cakap mcmna... yg aku sedar waktu tu, air mata gembira! sepupu yg menikah tapi aku rasa mcm aku yg menikah!! Allahuakbar......Allah...Allah.. :') yg pasti...ramai kawan2 doakan.... 'ira, cepat2 la kawin, ira cepat2lah makan nasi minyak!' ya..... insyaAllah! One Day ! akan aku jamu korang semua dgn nasi minyak aku!! ^____^ aamiin....aamiin..aamiiin....




Aku senyum sendiri kadang-kadang, fikir benda-benda macam ni, buat aku terasa yang diri ni semakin membesar, semakin dewasa,... ya, matang! sedangkan sebelum ni Aku ada tulis entry tajuk 'Matang Oh Matang'..bukan pada umur perlu dilihat kematangan itu, tetapi cara bagaimana dia berfikir, dan cara bagaimana dia menguruskan diri, mentarbiyyah diri dan mendidik diri menjadi seorang hamba Allah. Aku sedang ke arah itu ...tiba2, teringat masa 2 hari lepas..pergi interview, duduk sebelah aku seorang perempuan, aku tanya umurnya... dia kata 22tahun, aku senyum... dia tanya balik pada aku,..'akak? umur berapa? ^^ Aku jawab... 'baru 22tahun, kita sebaya!' ^__^ , si dia tu tambah, eh! 22? nampak matang ! .....Allah..... makin lebar rasanya senyuman aku masa tu...sbb awal2 dia panggil aku 'Akak'..! jadi....mana tak senyum sampai ke telinge...kan.....Allah...Allah....^^ matang bukan pada umur semata2 !

Hati aku kadang menjerit-jerit 'aku mahu bernikah! ', =___= siapa yang dengar ? sebab aku tak menjerit pun keluar suara, malu ler..! nak jerit2 mcm tu... nanti orang kata meroyan nak kawin! haha.... ^^, Bernikah, ya....bernikah.... aku nak sangat bernikah... umur bukan penghalang, belajar bukan penghalang, belum bekerja juga bukan penghalang, aku tahu.. dalam pernikahan  itu Allah sediakan 1000 pintu rezeki... kenapa nak risau? banyak dah aku baca buku, bukan setakat banyak...tapi lebih banyak....yang sebenarnya, aku sedang bersedia kearah itu...pernikahan.....biarlah orang kata aku kolot, muda lagi, relax dulu, kumpul duit dulu banyak2 baru kawin...!! yeah! itu antara ayat2 yang aku rasa....amboi...nak patahkan semangat aku ?? ^___^ tidak! anda silap... kata2 tu sebenarnya semakin buat aku bersemangat nak menikah!! hehe....






Ada satu masa tu, waktu makan tengahari dengan mak ayah, tiba-tiba ayah tanya, 'bila nak kawin?' yer.....itu soalan cepu emas dan sedikit cepu cemas sebenarnya! ayah bertanya mungkin sebab aku dah habis belajar..... ya........ inilah masanya.....bila wali dah tanya ..... aku ?? dedor nak jawab..x jangka... ayah, dah bertanya..emak pula umpama menuggu jawapan magic dari aku!! dan.. waktu tu aku jawab, apa? bila? erm..'..Allah.......terkebil2 aku tengok nasi dalam pinggan.... mulut aku nk jawab apa?! ligat kepala fikir...dalam kepala, dalam hati...alamak.....! ...wallahualam...  Allah...Allah...Allah.....ha......tanggung sendiri... =,= bengang tibe2.... malu sendiri...=,= rasa mcm nak lempang2 jer mulut nie.... hukhuk... =,=  tiba2 ayah cakap...' cepat2.. jangan lambat2.... '' alahaaaii.......ikutkan haritu jugak aku nak menikah!! Allahuakbar.....Allah didik suruh sabar... ^__^ 


..adakah ayah sebenarnya rasa apa yang aku rasa?? nak terima menantu? nak tengok aku kawin? nak Nikahkan aku sendiri ? nak tengok aku bahagia? nak ada cucu!!? ^___^ Allah......oh! ayah........ ^__^ ya....istikharah...! istikharah..! isikharah....! istikharah....!! doa dan tawakal... kalau lah ayah boleh dengar hati aku.... ^_^ siapa sih calon aku? men'tabat'kan hati...!! menjaga hati..! dan menjaga kelakuan dan akhlak... bersedia... insyaAllah....jodoh rahsia Allah...aku serah pada Dia.. wallahualam...










Alhamdulillah, aku bawa perasaan itu dengan baik,, bukan dengan baik, tapi sangat baik.... Allah didik diri untuk sabar... bila sabar, insyaALLAH ada hikmah... bila tinggalkan benda yg haram, maka Allah akn beri melalui jalan yg halal...insyaAllah.. ^___^ sampai detik aku menulis ni pun, sebenarnya aku dah pun 'ok' ^___^ alhamdulillah.... syukur.... Aku minta pada Allah, serah pada Allah, doa pada Allah, segalanya pada Allah.... mintalah, minta banyak2..sungguh2... kalau baik, insyaAllah, dimudahkan... aamiin. Hari ini...aku cuba buang perasaan itu... ye, perasaan yang aku rasa sangat manis... sikit2 aku cuba buang , atau tolak tepi... menikah, sampai masa nanti, Allah pasti makbulkan...insyaAllah..kita jd Hamba cuma kene berdoa, berusaha, yakin dan tawakal.. aku tolak tepi sebab....mendahulukan apa yang penting.. (sebenarnya menikah juga penting pada aku) ... pokoknya, aku jaga hati...jaga iman, jaga diri...jaga semuanya luar dan dalam...insyaAllah.... jodoh itu ada, Mati itu pasti...jodoh, pertemuan, ajal maut di tangan Allah.... usah difikirkan lagi!! ^____^








Monolog dalaman + perlakuan luaran 

'' Adakala, kita sampai di satu titik, dimana kita harus Diam, Ikhlas, Pasrah dan Tidak memikirkannya lagi ''

No comments:

Post a Comment